Η επιλογή επαγγέλματος είναι μια ευχάριστη διαδικασία!
Η εφηβεία είναι μια ιδιάζουσα περίοδος της ζωής του ατόμου κατά την οποία ο έφηβος βιώνει καταστάσεις ψυχολογικής αλλά και βιολογικής αναστάτωσης. Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, καλείται να επιλέξει με ωριμότητα την επαγγελματική του κατεύθυνση και να θέσει τα σωστά θεμέλια της επαγγελματικής του πορείας. Είναι η χρονική στιγμή που θα επιλέξει το επάγγελμα που τον εκφράζει περισσότερο και τον γεμίζει σαν άνθρωπο.
4 Ερωτήσεις – ορόσημα για τη σωστή επιλογή επαγγέλματος
Ένας καλός τρόπος για να αποσαφηνίσουν οι έφηβοι τι πραγματικά τους ενδιαφέρει και προς τα πού προσανατολίζονται επαγγελματικά είναι, να υποβάλλουν τον εαυτό τους σε 4 χρήσιμες και κρίσιμες ερωτήσεις, όπως:
1. Τι θέλω;
- Θέλω απλά να εργαστώ;
- Θέλω να σπουδάσω;
- Θέλω να κάνω καριέρα;
- Δε με ενδιαφέρει τίποτα από τα παραπάνω;
2. Είμαι σίγουρος/η ότι γνωρίζω ακριβώς τι είναι αυτό που θέλω;
- Τι περιλαμβάνει το επάγγελμα που σκέφτομαι να ακολουθήσω;
- Ποιες είναι οι απαιτήσεις του;
- Ποια θα είναι τα καθήκοντά μου;
- Είναι πραγματικά δική μου επιλογή;
- Θα με εκφράζει; – Θα νιώθω χρήσιμος και δημιουργικός;
- Θα αντλώ ικανοποίηση;
3. Έχω τα κατάλληλα τα προσόντα;
- Ποιες είναι οι ικανότητες και δεξιότητές μου;
- Τι μπορώ πραγματικά να κάνω;
- Τι μου αρέσει να κάνω;
- Ποια είναι τα προτερήματα και τα ελαττώματά μου;
- Τι πρέπει να βελτιώσω;
- Σε ποιο τομέα χρειάζομαι περισσότερη εκπαίδευση;
4. Που θα βρω τη δουλειά που θέλω;
- Που πρέπει να απευθυνθώ για να συγκεντρώσω περισσότερες πληροφορίες για το επάγγελμα που με ενδιαφέρει;
- Πώς θα μάθω αν το επάγγελμα που θέλω έχει ζήτηση;
- Τι προοπτικές έχει;
- Είναι αντάξιο των προσδοκιών μου;
- Ποιές είναι οι απαιτούμενες προϋποθέσεις πρόσληψης;
Γονείς: πότε η στάση τους από-προσανατολίζει επαγγελματικά τον έφηβο;
Οι γονείς, στη προσπάθειά τους να στηρίξουν και να συμβουλέψουν τα παιδιά τους σχετικά με την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, οικειοποιούνται την δύσκολη υπόθεση της επιλογής επαγγέλματος κατά τέτοιο τρόπο ώστε να αποκτούν ένα ρόλο πιο … πρωταγωνιστικό! Από τη μια η συναισθηματική τους εμπλοκή και από την άλλη το έντονο άγχος τους για τις σωστές επιλογές των παιδιών τους για ένα «ασφαλές» μέλλον, καταλήγουν συχνά σε έντονες διαμάχες μέσα στην οικογένεια. Σε ένα τέτοιο κλίμα έντασης είναι πράγματι πολύ δύσκολο ο έφηβος να παραμείνει ήρεμος και νηφάλιος με αποτέλεσμα, κάποιες φορές, να αποφασίζει βεβιασμένα και λανθασμένα. Κάποιες από τις αιτίες λανθασμένων επιλογών είναι:
- η απεγνωσμένη προσπάθεια του έφηβου να φανεί αντάξιος των προσδοκιών των γονιών του και εμμέσως, να ικανοποιήσει τις δικές τους επιθυμίες θυσιάζοντας τις δικές του
- η αντίδρασή του στην υπερβολική γονεϊκή προστατευτικότητα και τον ανεξήγητο περιορισμό της προσωπικής του ελευθερίας
- η ανάγκη του να είναι πάντα αποδεκτός από την οικογένειά του
- ο φόβος του μήπως οι δικές του επιθυμίες απογοητεύσουν τους γονείς του
- οι τύψεις και οι ενοχές αν φύγει μακριά για σπουδές και «εγκαταλείψει» την οικογένειά του
- η λανθασμένη εκτίμηση για τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά του
- διάφοροι οικονομικοί παράγοντες οι οποίοι δεν του επιτρέπουν να σπουδάσει στη σχολή που επιθυμεί ή σε άλλη πόλη
Πως μπορώ να βοηθήσω ουσιαστικά το παιδί μου;
Για τη σωστή καθοδήγηση του έφηβου σχετικά με την επιλογή του επαγγέλματός του, θα ήταν χρήσιμο οι γονείς να παρακινήσουν το παιδί τους να παρακολουθήσει τα εξειδικευμένα προγράμματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Με τη βοήθεια των κατάλληλων ψυχομετρικών τεστ (τεστ προσωπικότητας, τεστ ενδιαφερόντων και τεστ ικανοτήτων) και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων τους, ο έφηβος θα αποκτήσει μια ξεκάθαρη εικόνα για την προσωπικότητά του, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές του.
(Μάιος 2011 – Εφημερίδα «Αττική Περιφέρεια»)